Followers

Makluman...

Blog ini sedang dalam proses kemaskini. Terdapat sesetengah link yang belum dapat berfungsi. Harap maklum... =)

18 November 2009

Family Plan Vs Plan 1+5???

Salam buat semua...

     Aktiviti di sekolah hari ini rasanya agak full juga…. Sampai je kt sekolah mcm biasa la, terus ke pejabat untuk ‘tumbprint’. Then nisak menyambung tugasan Penyelia petang sebentar yang tk sempat disudahkan semalam akibat meeting... Aku dan liza menunggu di ruang tamu pejabat. Tiba-tiba PK Koko datang dan meminta kami bertiga (aku, nisak & liza) berjumpa dengan beliau jam 8 pagi… Malas nk ke bilik PAK dahulu, kami bertiga terus menunggu di pejabat & aku sama liza pon menjengah nisak yang sedang KEPENINGAN menyiapkan taip 'JADUAL BERTUGAS CUTI SEKOLAH' utk staf pentadbiran dan kami2 guru GSST... Edit punya edit, akhirnya siap la keje tu n siap gak la print.... Then jam menunjukkan 8 pagi, we all togather pi jumpa PK Koko...

     Cam biasala la, ada kerja baru yang perlu dibuat....huhu, masalahnya, banyak yang kena taip balik... Ape kes?? Mana pi softcopy?? Tk de ke simpanan? huhu.. Taip jela... Tengah menaip, aku pon menyambil la borak2 ngan liza pasal maxis punya family plan... Kitorang nie rasa cam plan ni menipu gila... Katanya free kalo kol org2 dalam list family nie tp hakikatnya tk.... kene bayo gak... liza pon kena gak cm aku n 'abg' aku kene.... Masalahnya, bila over limit guna, no akan di block then bulanan punya still kena bayar.... liza kata dia kena bayar lebih kurang 300 lebih sbb kalo tk tutup no tu, bulan2 still kene bayar wlpn no diblock..hampeh jer....Pastu wujud planning nk pi maxis center kt danga bay utk tanya lebih lanjut pasal family plan tu sekaligus nk potong line dia tu.. Aku akan ikut sama sbb nk tunjuk liza jalan ke sana. So, masing2 siapkan keje cepat2.. Satle keje lebih kurang kol 1.30 ptg...

     Pastu bila nk pi tu nisak kata nk ikut sama, so pergila kami bertiga ke maxis center. Bila liza check balik bil dia, rupanya da smpai RM200 lbh n downline dia da RM300 lbh. Mean dia kena bayo dalam RM600 lbh... Banyak gila... Aku pon mengambil kesempatan utk check bil aku n 'abg' aku.. Mak ai.. RM300 lbh..huhu... Then tanyer la skali cm ne sbnanya family plan nie... Rupanya kata dia, downline bulan2 kne bayar RM30. So walaupon downline guna utk call main no, akan dikira gak n ditolak dr RM30 tu.. Tu la yang akak jaga kaunter tu bgtau...Maknanya skarang, aku n liza buat kesimpulan dari apa yang akak tu kata, bahawa sbnarnya family plan yang kata kalo main @ subline kol antara satu sama lain adalah free tu still kena bayar lagi la n bukannya free sbb dia still tolak dr RM30 yang kita kena bayar bulan2 tu... Takde la free2 tu... Hampeh je.. Rasa tk brp ok plak plan nie...Hem, habis cite kt maxis center, kami ke celcom center sbb aku nk tanyer tentang plan 1 +5 tu & kebetulan nisak gak nk on balik dia nyer celcom broadband. So, ke sana la kami bertiga.

     Sampai kt celcom center, terus pi kt kaunter pertanyaan.. Banyak yang aku tnyer pasal plan 1 + 5 tu... Yela, nk tau detail la,.. Hem,....agak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan. Secara kesimpulannya, kalo pakai plan 1 + 5 tu, Bayaran bulanan bagi main no adalah RM15 dan subline adalah RM5. Then, main no & subline akan dapat 1500 sms percuma setiap satu utk mesej antara main dan subline & keduanya akan dapat free call 20 jam setiap satu juga utk kol antara satu sama lain. But utk kol no lain @ rangkaian lain, kadarnya sama iaitu 30sen/minit & 10sen/sms.. Wah..jimat tu...



Plan celcom 1+5... Ok tak??

Penjaga kaunter tu kata lagi, kalo no maxis nk convert ke no celcom pon boleh. Just tutup line maxis tu then leh terus bukak akaun untuk celcom guna no yang sama. So, tk de masalah la... Hem... But pape hal bil maxis kene sattle dulu. So, target skarang adalah utk meng'clear' bil maxis then baru aku akan tuka ke celcom plak.... Harap2 celcom ok... Kalo tk, memang lagi batter pakai prepaid jela....Bila pulak la nk clearkan bil maxis tu?? Jawabnya, tunggu gaji masuk yer..haha..mybe ujg bulan nie @ kalo tk masuk gak mean bulan depan la..huhu

     Lepas satle urusan kt celcom center tu, kitorang pi makan kt mama lynn sebab masing-masing kelaparan... Aku n nisak pesan nasi ayam n liza pesan nasi ayam penyek.. Makan + borak2 terlama plak..huhu.. Sorry to someone yang menunggu lama.. Maaf sangat2... Thanks juga pada liza sbb hantarkan aku berjumpa 'dia' sebentar lps makan td.. Jasamu dikenang KAWAN... hehe =). Habis makan liza anta aku n nisak kt sekolah semula sbb td pi naik kete liza. Kete nisak n moto aku still berada di sekolah... Pastu masing2 balik ar umah masing2..hehe

Tamat cerita untuk hari ni yer.. Sambung balik di lain hari...hehe..

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin